Rolluiken zijn er vele soorten, maten en uitvoeringen, Euroll is producent van de meest eenvoudige rolluiken tot rolluiken die bestand zijn tegen het zwaarste geweld.
Voor elke toepassing heeft Euroll het juiste rolluik. Tevens zijn alle producten van Euroll voorzien van een CE markering.
Rolluiken die worden toegepast in de particuliere sector zijn doorgaans in dubbelwandig aluminium gevuld met polyurethaan schuim voor een optimale isolatie tegen kou en warmte.
Dit type rolluik is leverbaar in twee typen afhankelijk van de breedte van de af te sluiten opening kan er worden gekozen voor AD 42 of AD 55. Rolluiken type AD 42 worden geleverd in een maximale breedte tot 3 meter, AD 55 tot 6 meter.
Deze rolluiken zijn zonder meerprijs leverbaar in diverse standaard kleuren. Voor de aandrijving kan een keuze worden gemaakt tussen handbediend door middel van bandopwinders of een monocommando met slingerstang, of elektrisch door middel van 230 volt buismotoren.
AD 42 en AD 55 zijn tevens leverbaar in het type SAFE als inbraakvertragende rolluiken, bij deze uitvoering wordt een zeer harde PU vulling gebruikt om een hoger weestandsvermogen te verkrijgen.
Voor de normale risico’s worden enkelwandige verzinktstalen- en aluminium rolluiken toegepast variërend in diktes van 0,9 mm tot 1,2 mm. Om doorzicht te krijgen kunnen deze rolluiken worden uitgevoerd met stansopeningen waarvan de afmeting per type profiel verschillend kunnen zijn, of worden voorzien van kleine perforaties waarmee een beperkt doorzicht wordt verkregen.
Voor de zwaardere risico’s worden enkelwandige verzinktstalen rolluiken toegepast met een profieldikte tot 1,5 mm. De vorm van het profiel is een belangrijk deel om tot de juiste berekening te komen tot welke breedte een rolluik kan worden toegepast, dit in verband met de doorbuiging van de profielen, tevens is de diameter van de buis waarop het rolluik wordt opgerold van groot belang voor het juist op – en afrollen van het rolluik.
Bij een te kleine startdiameter, de oorspronkelijke buisdiameter, is de hoek tussen de buis en de geleiders te scherp, dit zal ertoe leiden dat het rolluik in het begin zeer veel weerstand zal ondervinden en dat er onnodige slijtage zal optreden. De gedachte dat een kleine buisdiameter ook een kleinere oproldiameter zal opleveren wanneer het rolluik geheel is opgerold, is onjuist. In sommige situaties zal een grotere buisdiameter leiden tot een kleinere oproldiameter omdat de profielen minder hoekig dus mooier op elkaar aansluiten.
Om een optimale loop in de geleiders te kunnen waarborgen zijn de rolluikprofielen aan de kopse kanten voorzien van kunststof eindstukken, deze eindstukken voorkomen slijtage aan de rolluikprofielen en het onderling verschuiven. Eindstukken zijn tevens leverbaar in staal, deze worden hoofdzakelijk toegepast bij de brandwerende rolluiken, of bij rolluiken waarbij een stormverankering is gewenst, echter dan zijn de stalen eindstukken voorzien van een speciale hoekverankering.
Het weerstandsvermogen van een inbraakwerend rolluik wordt in grote mate bepaald door het type eindlijst en zijgeleiding. De eindlijsten van Euroll zijn uitgevoerd in dubbelwandig geextrudeerd aluminium, aan de onderzijde voorzien van een sparing waarin een afsluitrubber kan worden geschoven dit om oneffenheden in de vloer of straat op te heffen.
De zijgeleiding dient volgens de norm minimaal 1 % van de totale breedte van het rolluik te bedragen, dit betekend dat voor een rolluik van 4,99 mtr. breed kan volstaan met 50 mm diepe zijgeleiders, volgens Euroll is deze norm te royaal, Euroll hanteert de norm van 1, 5% omdat voor een relatief geringe meerprijs een veel hogere beveiligingswaarde van het rolluik wordt verkregen.
De zware rolluiken worden altijd uitgevoerd met elektrische aandrijvingen, door middel van buismotoren of door opsteekmotoren die rechtstreeks op de as of door middel van kettingoverbrenging aan de buis worden gekoppeld. De keuze van het type aandrijving wordt bepaald voor welk doel het rolluik dient, in veel situaties kan het rolluik worden aangedreven door een 230 volt buismotor. Buismotoren zijn voor dagelijks gebruik; een maal openen en sluiten per dag, 400 volt 3 fase opsteek- of kettingmotoren worden toegepast bij de grotere rolluiken, en bij situaties waarbij het rolluik meerdere keren achter elkaar wordt geopend en gesloten, dit komt onder andere voor bij parkeergarages en ontvangstgoederen van winkels.
Rolluikmotoren zijn thermisch beveiligd en uitgerust met regelbare eindschakelaars die ervoor zorgen dat het rolluik op tijd stopt bij het openen en sluiten op de vooraf ingeregelde eindafstelling.
Rolluiken kunnen worden uitgerust met een of meerdere additionele voorzieningen, rolluiken waar publiek onderdoor kan lopen dienen volgens de ARBO P-47 en AI blad 14 te zijn voorzien van een afrolbeveiliging, dit is een wettelijke verplichting.
Een afrolbeveiliging, of valbeveiliging, voorkomt het afrollen van het rolluikpantser bij een defect aan de aandrijving of bij kettingbreuk, een afrolbeveiliging werkt als een veiligheidsgordel in de auto, zolang het rolluik op normale snelheid afrolt werkt de afrolbeveiliging als een lager, zodra de snelheid toeneemt zal de beveiliging blokkeren en voorkomen dat het rolluik als een guillotine naar beneden komt.
Om rolluiken te kunnen bedienen naast de standaard binnenschakelaar is er keuze genoeg. Een sleutelschakelaar wordt vaak gemonteerd aan de buitenzijde, echter kan een sleutelschakelaar door Euroll, indien buiten gemonteerd, beveiligd worden aangesloten. Voor optimaal gebruikersgemak is een draadloos ontvanger- handzenderssyteem, een afstandsbediening en welkome aanvulling.
Indien een rolluik wordt bediend waarbij geen visueel contact is met het rolluik, of als het rolluik door middel van een schakeling automatisch sluit, is het wettelijk verplicht een eindlijst of een doorloopbeveiliging te monteren, een eindlijstbeveiliging treedt in werking wanneer het rolluik tijdens het sluiten een voorwerp raakt, indien dit het geval is, zal het rolluik stoppen en in de meeste gevallen weer openen. Hiervoor wordt het standaard rubber vervangen door een speciaal rubber.
Pneumatische eindlijstbeveiligingen behoren tot de oudere generatie eindlijstbeveiligingen waarbij de luchtdruk in het rubber als “contact” werkt, het rubber is door middel van een dun slangetje verbonden met een luchtdruk schakelaar die vervolgens een relais kan aansturen om de motor uit te schakelen en de neergaande beweging te stoppen van het rolluik. Wanneer het rubber lek is zal de lucht via het lek wegstromen voordat het de luchtdrukschakelaar heeft kunnen bereiken, hierdoor zal het rolluik niet stoppen en de motor doordraaien totdat de eindschakelaar van de afstelling is bereikt, dit betekent in de praktijk dat er schade aan het voorwerp en aan het rolluik zal zijn.
De hedendaagse eindlijstbeveiligingen zijn elektronisch. Geavanceerde elektronica maakt een zeer betrouwbare beveiliging mogelijk. Het rubber is voorzien van inductiecontacten welke door middel van een spiraalkabel op een centrale stuureenheid wordt aangesloten, de stuureenheid kan worden geprogrammeerd op diverse instellingen geheel afgestemd op de situatie.
Een doorloopbeveiliging is de meest optimale beveiliging door middel van lichtlijsten welke links en rechts van het rolluik worden gemonteerd en voorkomt de mogelijkheid van het bedienen van het rolluik wanneer er een voorwerp tussen of onder het rolluik staat.